بازدید: 2829

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی ؛ در جلسه ای که با حضور دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ، دکتر نادر توکلی رئیس هیات مدیره انجمن علمی طب اورژانس؛ دکتر مجید علیمردانی مسئول کمیته صنفی انجمن علمی طب اورژانس ایران و دکتر پویا پاینده مهر رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا امروز در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد؛ اهم مسائل و  مشکلات مبتلابه متخصصین طب اورژانس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که برخی از مسائل مطرح شده در حوزه مسئولیت های نظام پزشکی بوده و برخی هم نیست؛ اظهار کرد: نقش همکاران متخصص طب اورژانس در پاندمی کووید 19بی بدیل و تاریخی است و  لازم است  طب اورژانس با تعاملات بیشتر و حضور در مجامع علمی نقش خود را برجسته تر از قبل  نموده و توانمندی های خود را بیش از پیش نشان دهد.

وی با اشاره به این که می توان از ظرفیت های موجود در سازمان نظام پزشکی برای آموزش پزشکان  بهره برد  ادامه داد :  حداقل در سه ماهه اخیر چند وبینار برگزار کردیم که همکاران طب اورژانس هم در برخی از این وبینارهای به عنوان سخنران حضور داشتند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که باید فضای لازم جهت  ادامه کسب و کار دانش آموختگان رشته طب اورژانس فراهم شود؛ تصریح کرد: در مورد بحث صلاحیت حرفه ای و تجویز دارو از سوی متخصصین طب اورژانس می توانیم از اتوریته سازمان نظام پزشکی بهره مند شویم و تعاملاتی را در این زمینه داشته باشیم ؛ همچنین راه دیگر استفاده از مسیر قانونی و حرفه ای است زیرا بحث صلاحیت حرفه ای مطرح و دبیرخانه آن در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده است .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد :با توجه به افزایش هزینه ها و تورم اعتقاد به افزایش تعرفه ها داریم ؛ استراتژی ما در تعرفه های پزشکی ، محاسبه هزینه تمام شده خدمات بوده است که در این زمینه جلساتی با معاون اول رئیس جمهوری نیز داشته ایم و پس از اعلام نظرکارشناسی و قبول آن از سوی ایشان ، موضوع برای بررسی بیشتر به شورای عالی بیمه ارجاع داده شده است.

دکتر نادر توکلی رئیس هیات مدیره انجمن علمی طب اورژانس نیز با اشاره به این که 250 نفراز افراد سالم در منطقه 18 تست پی سی آر داده اند که 95 تست مثبت اعلام شده است؛ بیان کرد: این امر نشان می دهدکه تماس با فرد آلوده هفت تا 10 روز بعد وارد فاز وایرال می شود.

وی با اشاره به افزایش بودجه برای انجام تعداد تست های بیشتر گفت: اقدام به انجام تست از افرادی نمودیم که یکی از اعضای درجه یک خانواده آنها مبتلا به کووید 19 بود و چون دقت پی سی آر اکنون 65 درصد است لذا  ازاین 250 نفر می توان گفت که 150 نفر آلوده هستند.

 

 

وی با اشاره به این که بیشترین شیوع در جمع های خانوادگی و دورهمی ها مشاهده می شود؛ افزود: اگر پروتکل ها رعایت و دورهمی ها کنترل شود؛  بیشترین تاثیر را در کنترل بیماری دارد.

وی ضمن بیان مشکلات ناشی از بحران کووید 19 برای کادر پزشکی ادامه داد: ترکیب توزیع مریض برای مدیریت در تهران متوازن شده است بطوری که 35 تا 37درصد بیماران کرونایی را بخش دولتی؛ 30 تا 33درصد بخش خصوصی و30 درصد هم نهادهای عمومی غیردولتی مثل نیروهای مسلح و تامین اجتماعی پوشش می دهند.

توکلی با اشاره به این که در تهران بالغ بر 7 هزار بیمار کرونایی نیازمند بستری بودند؛ اظهار کرد: توسعه اورژانس و بهره مندی از متخصصان طب اورژانس در مدیریت درمان کمک کننده بود.

وی با اظهارتاسف از این که رشته طب اورژانس مغفول واقع شده است ؛ ادامه داد:  اقبالی برای انتخاب این رشته وجود نداردکه این امر در درازمدت مشکل ساز خواهد بود ونوع نگاه سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه صنفی پزشکان برای ما مهم است و بخشی از توانمندی های حوزه رشته ما برای تعاملات آموزشی کمک کننده بوده و می تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد :  درآمدها یک چهارم شده و مالیات ها افزایش داشته است و در بهترین حالت ؛ اگر کارکرد یک همکار متخصص طب اورژانس در بیمارستان 80 میلیون باشد درنهایت آنچه دست پزشک را میگیرد 10 تا 11 میلیون تومان خواهد بود که کمر همکاران را شکسته است.

در ادامه دکتر علیمردانی و دکتر پاینده مهر نیز به بیان پاره ای از مشکلات متخصصین رشته طب اورژانس پرداخته که اهم آنها در ذیل آمده است :

**طب اورژانس یک رشته بسیار مهم در استراتژی درمان هر کشور است و در ایران عملا برای آن سنگ اندازی می شود.

**متخصصین طب اورژانس توانمندی های زیادی در حوزه بالینی دارند اما مسائل قانونی دست و پاگیر شده و این در حالی است که نقش متخصصین طب اورژانس  در آسیب های دسته جمعی غیرقابل انکار است.

** حضور متخصصین طب اورژانس برای بیماران بدحال وسرپایی نقش بسزایی دارد و تنها رشته ای است که مدیریت اورژانس در آن لحاظ شده است و توانمندی همکاران در بخش خصوصی هم مشخص و معین است.

**خواستار این هستیم که طب اورژانس در مجامع نظام پزشکی پررنگ شود و اگر تصمیم گیری در سطح کلان انجام می شود ؛ همکاران طب اورژانس نقش داشته باشند.

** در تدوین پروتکل های بالینی از توانمندی متخصصان طب اورژانس استفاده شود و تعامل و ارتباط بین رشته ای داشته باشیم که نظام پزشکی در این زمینه بسیار کمک کننده است .

**ماهیت این رشته خاص بوده و درآمدش فقط از طریق بیمارستان است ؛ لذا باید تعرفه های آن تعدیل شده و ارزش افزوده خدماتی که متخصصین طب اورژانس ارائه می دهند ؛ لحاظ شود.

** متخصصین طب اورژانس ماهیتاً بیمارستان محور و فاقد مطب اند در حالی که برای دریافت تسهیلات از آنها پروانه مطب و مدارک مبتنی بر مطب داری طلب می شود.

 این نشست با  یا یاد شهدای این گروه در مقابله با کووید 19 خاتمه یافت

انتهای پیام /